ICT+ROBOTICs+ETHICs
Choice of Educational Material and Subjects
in Non Formal Learning Environment (elective subjects and courses)
related to the level of intellectual development of students
The participants discuss connections between Robotics and other sciences, looking at
chances / risks of automatization, depending on ecological and ethical aspects: It
seems to be hopeless, to try protection of disadvantages, but for sake of individuals´
freedom and democracy in a united EU we, who know about, have to care every day
for our democratic, humanistic ethical values, like freedom, equality and humanity.
- Integrating other sciences, like engineering and social sciences and ethics in ICT,
automatization and robotics, aiming at responsibility in research:
We demand integrated ethics and social, health, ecological and economical
considerations as parts of studies; this might cause more responsibility than just some
additional lectures in ethics.
- Advantages / Risks of detecting persons within a photo or by cameras for traffic-
control:
We fear, that we are not able to avoid the use of Face Recognition Software, but we can
keep an eye on political parties, what they announce, how to deal with this technology.
It makes a difference between terror-defense or total control in non-democratic
governments, like it is reported from China.
- Automated Stock-Trading:
[Remark Vo: Worldwide, just a small rate of tax on every stock- or currency trade would
avoid the growth of difference between poor and rich and help to save stock-market-
crashes.]
- Overtaking jobs by robots in a context of health, family and society:
We follow Liudvikas´ opinion and hope: It´s normal to go forward with technology; no
exchange of people by robots expected, except at dangerous, boring or hard work...
- Driverless traffic system: Driverless Bus
- Drones vs soldiers:
These aspects are to be discussed during Robotics-Courses
- in case of questions by students
- at topics like
Temperature-Sensor, Movement-Sensor, Object-Sensor,
Face-Recognition (”Wonderful” magic applications in social media…?),
Stairclimber, Luna-Rover, Fire-Defense-Rover, Gun-Rover,
Object Sorter, Production-Robot, Assisting Robot,
Driverless Car System, Flight Control Systems, Navigation Systems,
Data Processing Systems
etc.
MEETING Kaunas 2nd - 8th of October 2019
SCIENCE AROUND
Meeting Kaunas 2. - 8. Oktober 2019
Querverbindungen zu anderen Wissenschaften
Die Teilnehmer*innen erörtern Querverbindungen zwischen Robotik und anderen
Wissenschaften, mit Blick auf Chancen / Risiken des Einsatzes automatisierter Systeme
unter ökonomischen, ökologischen sowie ethischen Gesichtspunkten. Wir können uns
vor den Nachteilen kaum schützen, müssen uns aber täglich einsetzen für Demokratie
sowie humanistisch-ethische Werte, wie Freiheit, Gleichheit und Menschlichkeit.
- Integration anderer Wissenschaften, wie Ingenieurwesen, Sozialwissenschaften und
Ethik in IT, Automatisation und Robotik mit Blick auf verantwortungsvolle Forschung:
Wir fordern die Integration ethischer, sozialer, gesundheitlicher, ökologischer und
ökonomischer Überlegungen in die Studienfächer; dieses mag zu höherem
Verantwortungsbewusstsein führen als lediglich additive Vorlesungen in Ethik.
- Vorteile / Risiken von Personenerkennungssystemen via Fotografie oder Kamera zur
Verkehrsüberwachung:
Wir fürchten, dass wir zwar nicht in der Lage sind, die Verwendung von
Gesichtserkennungssoftware zu verhindern, doch wir können die Verlautbarungen
politischer Parteien, wie sie mit dieser Technologie umgehen wollen, im Auge
behalten. Geht es um Terrorabwehr oder Totalkontrolle in nichtdemokratischen
Regierungsformen, wie es aus aus China berichtet wird?
- Automatisierter Börsenhandel:
[Anmerkung Vo: Weltweit eine geringe Abgabe auf jegliche Handelsaktivität mit Aktien
oder Währungen könnte die Zunahme der Differenz zwischen Arm und Reich
vermeiden und helfen, Börsencrashes zu verhindern.]
- Übernahme von Jobs durch Roboter im Kontext Gesundheit, Familie, Gesellschaft:
Wir folgen Liudvikas´Ansicht und Hoffnung: Es ist normal, dass die Technik
voranschreitet; es wird keinen Jobverlust durch Roboter geben, außer bei gefährlicher,
langweiliger oder harter Arbeit…
- Autonome Verkehrssysteme: Autonomer Bus:
- Drohnen vs Soldaten:
Diese Aspekte sollten in Robotik-Kursen erörtert werden:
- wenn Schüler*innen fragen
- bei Themen wie z. B.
Temperatur-Sensor, Bewegungs-Sensor, Object-Sensor,
Gesichtserkennung (”Wundervolle” magische Anwendungen in Social Media…?),
Treppensteiger, Mondfahrzeug, Löschroboter, Gefechtsroboter,
Objekt Sortierer, Fertigungsroboter, Assistenzroboter,
Autonomes Fahrzeug, Flug-Kontroll-System, Navigations-System,
Datenverarbeitungssysteme
etc.
Holstentor-
Gemeinschaftsschule
mit Ganztagsangebot
2023 04 03 1622
ICT+ROBOTICs+ETHICs
Inhalte, Methoden, Systeme, Materialien
in nonformaler Lernumgebung (frei wählbare AGn oder Kurse)
differenziert nach Entwicklungsstand der SchülerInnen
Szkoły Okrętowe i Techniczne